11/12/2024

Dansk Ejerkapital og ledelsen i Creativ Company køber selskabet

Creativ Company, en af Nordeuropas førende virksomheder inden for kreative materialer og legetøj, har indgået partnerskab med Dansk Ejerkapital. Formålet med det nye samarbejde er at styrke Creativ Companys markedsposition og samtidig videreudvikle virksomhedens aktiviteter på det europæiske marked.

Adm. direktør og medejer i Creativ Company, Jakob Wulff Moeskjær

Creativ Company er en af Nordeuropas førende virksomheder inden for kreative materialer og legetøj til skoler og institutioner, private og virksomheder. Nu har virksomheden, der blandt andet har stor succes med Creativity in a Box-konceptet, indgået partnerskab med Dansk Ejerkapital. Ambitionen er at øge markedspositionen i Europa og dermed videreudvikle virksomheden – blandt andet via yderligere opkøb. Dansk Ejerkapital overtager partnerskabet med Creativ Company fra Capidea, som har været en del af Creativ Companys udviklingsrejse siden 2016.

Udover Dansk Ejerkapital investerer yderligere tre professionelle investorer i Creativ Company. Aktionærkredsen i Creativ Company udgøres herefter af Dansk Ejerkapital med ca. 35 %, de tre professionelle investorer med i alt cirka 45 % og virksomhedens ledelse anført af Jakob Wulff Moeskjær, CEO, med i alt cirka 20 %.

“Creativ Company er en meget robust, innovativ og veldrevet virksomhed, som vi ser et stort potentiale i. Creativ Company beskæftiger cirka 300 medarbejdere og sælger kreative materialer til mere end 40 lande og er dermed en solid spiller på det europæiske marked. Vi tror, at vi kan være med til yderligere at udvikle Creativ Companys markedsposition, og vi ønsker at bidrage til den organiske og akkvisitive rejse, som Creativ Company er på”, siger Dan Højgaard Jensen, Managing Partner i Dansk Ejerkapital.

”Jeg ser meget frem til næste vækstfase for Creativ Company, og jeg har fuld tillid til, at Dansk Ejerkapital er den perfekte partner for os. Vi ser et stort kommercielt potentiale for Creativ Company, og vi er godt positioneret til den fremtidige vækst. Vi er en utrolig stærk spiller på markedet, vi har en solid og skalerbar platform – blandt andet via vores unikke og kommercielle koncepter – og vi har en meget stærk kultur med et fantastisk team af passionerede medarbejdere. På det grundlag glæder vi os til fremtiden”, siger Jakob Wulff Moeskjær, CEO i Creativ Company.

”Vi har været rigtigt glade for vores partnerskab med Creativ Company. Vi har sammen med ledelsen bidraget til virksomhedens udvikling og vækst, hvilket i vores ejerperiode har resulteret i en fordobling af omsætning og indtjening. Vi ser det som et godt tidspunkt for os at lade Creativ Company fortsætte virksomhedens videre rejse mod nye vækst- og udviklingsmål”, siger Martin Jørgensen, Managing Partner i Capidea.

Det europæiske marked for hobbymaterialer er stort og forventes at vokse positivt. Creativ Company har ambitioner om at udvide sin position ved at vinde markedsandele og foretage strategiske opkøb af lignende virksomheder, hvilket vil skabe muligheder for at realisere positive synergier. Hos Creativ Company går ambitiøse forretningsmål hånd i hånd med en stærk medarbejderkultur, og dette forventer virksomheden at både videreføre og videreudvikle.

Transaktionen afventer endelig godkendelse af konkurrencemyndighederne som forventes på plads primo 2025.

Om Creativ Company

Creativ Company blev grundlagt i 2000 og er i dag en dynamisk, innovativ og ambitiøs virksomhed, som sælger Creativity in a Box og andre kreative hobbymaterialer og legetøj til private, virksomheder, skoler og institutioner i mere end 40 lande og har desuden datter- og salgsselskaber i mange europæiske lande. Creativ Company er dermed en af Nordeuropas førende koncerner inden for kreative materialer og legetøj.

Med over 15.000 produkter og 4.500 kreative idéer inspirerer Creativ Company kunderne til leg, læring, ro, fordybelse og fantasi – og virksomhedens mål er at gøre det nemt og sjovt at udvikle sig og finde glæden ved at skabe.

Creativ Company beskæftiger i alt cirka 300 medarbejdere, hvoraf 230 arbejder på det danske hovedkontor i Holstebro. Virksomheden bestræber sig på at have en imødekommende, uhøjtidelig og ambitiøs arbejds- og medarbejderkultur – ligesom social ansvarlighed er en naturlig del af virksomhedens DNA.